Tuesday, February 06, 2007

Forskningsgeografi

Man har sett en och annan film där barnet ger sig ut i den stora världen för att hitta sina biologiska föräldrar. Vissa blir glada, andra besvikna, vissa hittar dem inte alls...

Det känns lite så för mig idag. Just nu låter jag på att leta efter "mammor" och "pappor" till det ämnet som jag funderar på att skriva om. Jag försöker hitta folk som "äger" området, folk vars artiklar man ska citera i sin egen avhandling. Folk som kan området, folk som andra känner, folk vars efternamn i referenslistan gör att ens egen material får mer pondus. Dessa från början mystiska figurer tjänar som några utgångspunkter, milstolpar med vars hjälp kan man avgöra sin egen forskningsgeografi.

Så jag letar. Jag tror jag hittade ett par efternamn. Vi får se vad som händer. Ifall jag tar emot de med öppna händer skrikandes "Mamma, var har du varit hela tiden" eller om jag kommer att upptäcka att privatdetektiv (databasen, i mitt fall) gav mig felaktiga koordinater.

No comments: