Monday, February 12, 2007

Antikrundan

"Vår" systemadministratör var på mitt rum nyligen och inventerade. Enligt honom så är datorn som står på mitt rum från 1999 08 26. (Huaaah)

Han gjorde en paus, tittade på datorn och lade till "det är inte många från den tiden som är igång idag". Han sade det nästan med respekt i rösten. Så nu är jag kluven.

Jag hatar den här datorn. USB uttaget sitter på baksidan, så jag måste vrida på datorn varje gång jag ska använda USB. Skärmen är otympligt tung och stor. Själva datorn är långsam och man hör ljud när den "tänker" långsamt.

Och där stod "vår" systemadministratör och tittade på datorn med respekt. Nu undrar jag ifall jag bör behandla den här datorn som om den vore en släktklenod. Något som är sååå fult, otrendigt, smutsigt men med högt affektionsvärde.

Kanske flera systemadministratörer vill titta på den och klappa respektfullt på skärmen? De kanske skulle sucka lite och börja tänka på "gamla tider". Någon (precis som på "Antikrundan") skulle säga med lite darr och förväntan i rösten "Jag undrar vad den är värd..."

3 comments:

Anonymous said...

Ville bara säga att jag är inne rätt ofta och läser, du skriver bra! Har också länkat. Har däremot undrat ett tag vilket ämne du doktorerar i? Hoppas du blivit av med förkylningen, min sitter som ett berg...

Maria Abrahamsson said...

Om antika datorer kan jag berätta följande lilla historia; När jag började som doktorand hade jag en riktigt gammal, gammal skorv till dator, men min handledare tyckte inte att det var motiverat att köpa en ny till mig, "så dålig är den inte" fick jag höra flera gånger. Ända tills han själv skulle jobba med ett alldeles vanligt litet worddokument på min dator... Sen gick det fort tills jag fick en ny dator :-)

Alice said...

Läkarstudent,

Jag tror att förkylningen är över så jag ska äntligen ta en löprunda i helgen. Hoppas att du bli bättre snart. Det är så jobbigt att vara sjuk...
Jag doktorerar inom industriell ekonomi.

Maria,
det är kanske en bra idé att ha öppet hus på mitt rum och bjuda in chefen och systemadministratören på en "prova på min dator från förra seklet" aktivitet? Tack för tipset!