Wednesday, March 04, 2009

Många timmar = Bra betyg?


Inte så länge sedan kontaktade en student mig angående inlämningsuppgiften som h*n hade skrivit. Meningen var att den här uppgiften skulle skrivits i en grupp men samarbetet fungerade inte och personen i fråga valde att skicka in arbetet själv.

Studenten anser att vi (lärare) borde ha andra kriterier när vi rättar inlämningsuppgifter som lämnas in av en person. Jag antar att man vill att vi ska vara mer generösa vad gäller betyg och sänka kraven.

En artikel i New York Times tog upp ämnet i frågan. Undersökningen som beskrivs i artikeln visar att 2/3 av studenter anser att läraren borde ta hänsyn om studenten säger att de har verkligen lagt ner mycket jobb.

En lärare i artikeln säger "Students often confuse the level of effort with the quality of work. There is a mentality in students that ‘if I work hard, I deserve a high grade."

Jag är nog ganska hård i den här frågan: det räcker inte att studera länge och mycket, man borde studera rätt sak och på ett rätt sätt. (Jag själv har suttit och tokstuderat inför vissa tentor utan att egentligen att förstå men jag lade ner mycket tid på att memorera och lära mig rent mekaniskt.)

Tiden lagd på att lära sig inte alltid är direkt proportionerlig mot betyget. Tiden och hårt jobb kan vara en faktor, kan öka chanser att få bättre betyg, kan bidra till ökat förståelse men det är ingen garanti.

No comments: