Friday, March 06, 2009

Snabba ryck & höga förväntningar













Då och då kommer upp diskussionen om hur snabbt man bör besvara emails från studenter. Själv brukar jag vara ganska snabbt att svara för studenter om det inte handlar om sådana email som jag har ingen aning vad som förväntas av mig att svara.
Jag har klurat några dagar innan jag skrev ihop något när en av mina studenter skrev en mejl där han berättade att han upplevde kursen som extrem krävande, att han gjorde inget annat än studerade och att detta upptog betydligt mer än 8 timmar per dag. Det fanns ingen fråga i det mejlet och jag hade väldigt svårt att komma på vad jag skulle kunna skriva och vad studenten förväntade sig av mitt svar. Borde jag ha gett länken till en internetsida om studieteknik? Borde jag skrivit ihop något lugnande? Och i sådant fall vad? Borde jag lovat ljuset i slutet av tunneln (kursen)?

Jag har kollegor som ignorerar studentmejlen helt under vissa hektiska perioder och jag har också kollegor som säger att de svarar endast på vettiga studentfrågor. Hmmmm... Jag vågar inte (och har ingen anledning) att göra så. Som sagt, jag själv tycker att jag är bra att svara på studentmejl, jag svarar även på helger eller sena kvällar om jag har tid.

Men ibland kan jag inte förvånas över hur snabbt studenter förväntar sig ett svar. Till exempel, så fick jag ett mejl där studenter undrade varför inga åtgärder har vidtagits efter att h*n har skickat in mejl till mig. Studenten påpekade att mejlet skickades igår (!) men i själva verket skickades mejlet mitt på natten. Och redan innan lunchen skickade studenten ytterligare ett mejl för att påpeka att inget har hänt under tiden.

En annan sak som retar mig i meljfrågan är när studenter mejlar mig, ställer en fråga och avslutar det hela med "I look forward to your fast and proper answer". De får ju gärna tycka att mitt svar var "fast and proper" (eller inte) men att ställa explicita kvalitets- och hastighetskrav på lärarens svar är ganska så vågat.

No comments: