Friday, February 06, 2009

Tables are turned

Det har dykt upp en sida där studenter kan betygsätta lärare. Hmmm... Ingen på jobbet är särskilt förtjust i idén. Visst svider det att få negativt omdöme av någon anonym person på nätet eftersom man inte kan förklara eller försvara sig.

Men det är också konstigt att det påstås underlätta valet för studenter när de ska välja var de ska studera. När jag studerade fick jag höra en och en annan recension på mina nuvarande kollegor. Dessa recensioner lämnades av äldre studenter och stämde ytterst sällan. Skulle jag lyssnat på dem, skulle jag inte läst den inriktningen jag läste. Nu med facit i handen kan jag vara riktigt glad att jag inte lyssnade på att "hon är så himla sur och sträng" eller "f*n, vilken rolig gubbe han är".

Så nu smyger vi in då och då på den hemsidan, kollar om vi har blivit betygsatta och pustar av lättnad när vi upptäcker att ingen har bedömt oss.

5 comments:

Blomqvist said...

Låter ungefär som doktorsguiden.se Har inte bestämt mig för vad jag tycker om denna typ av sidor. Dock har jag märkt att psykdoktorer och plastikkirurger ofta har många röster och kommentarer. Sen är det väl ofta så att det är kverulanterna som orkar gå in på en sida och ge betyg.

Alice said...

Ja, det är exakt som doktorsguiden fast jag tror inte att det går att lämna ett text omdöme på föreläsare. Själv gav jag betyg till en läkare men då blev det vara 5 stjärnor på allt eftersom jag var så nöjd och glad.
Men risken är så stor att det kan bli ett hämndverktyg. På båda hemsidor kan man bedöma kunskapsnivå och det är ju ganska intressant hur man som patient eller student kan avgöra kunskapsnivå på en läkare eller föreläsare. Tror du att House och Dr. Cox skulle få höga betyg? ;-)

Blomqvist said...

House skulle väl få minuspoäng. Cox skulle nog scora rätt bra ändå, han är ju mest arrogant mot sin chef, fru, sina underläkare m.fl. Patienterna brukar han ju faktiskt vara rätt schysst mot.
Har läst om en del mindre lyckade förebilder på doktorsguiden och i vissa fall stämmer verkligen kommentarerna. Vad heter föreläsarsidan förresten?

Alice said...

www.studentertyckertill.se

Blomqvist said...

Ahh. Då var det den jag hittade.