Friday, April 03, 2009

Undervisningsglamour


Min föreställning om att man ska se lite finare ut om man håller i undervisning kommer nog från min grundskola. Många av mina fröknar hade fina sjalar, bärnstensbroscher och röd läppstift.

Det är något "heligt" men undervisningen. Vissa av mina manliga kollegor tar på sig kavajer när de ska hålla föreläsningar, andra kollegor också klär upp sig lite även om på vår institution är det "casual Friday" hela veckan. Det är något med undervisningen. Lite som teaterföreställning då man ska gå in i sin roll, se lite piggare och mer energisk ut än vanligt.

Jag försöker se mer glamourös ut när jag träffar studenter men den här veckan åkte min glamour på allvarligt stryk. Jag nådde glamourbotten. Jag har använt en tygkasse för att bära 120 tentor hem. Det finns ingen ursäkt. Gjort är gjort. Men jag skäms.
En tygkasse är toppen på antiglamour.

1 comment:

Blomqvist said...

Inget att skämmas för, tygkassar är hållbara och praktiska. Även om jag själv aldrig skulle använda en så förstår jag att man kanske måste det ibland. Lite som Crocs.:-)