Thursday, January 08, 2009

Nyårslöfte

Jag brukar inte ge några nyårslöften men i år ska jag försöka hålla ett. Efter att ha läst Magdalena Ribbings kolumn "Ohövligt att inte ha koll på namn" har jag bestämt mig att medvetet bli bättre på det. M.Ribbing skriver att "En annan vanlig ohövlighet är att uttala andras namn fel eller ge dem fel namn. Den ohövligheten är särskilt obehaglig eftersom den medvetet eller omedvetet minskar den feluttalades värde."
Det kan bli riktigt intressant då den största andelen av "mina" studenter är utländska och majoriteten av dem inte har västerländska namn.

Jag bestämde mig att jag ska försöka lära mig deras namn på ett rätt sätt efter att en av mina kollegor som jag har känt i många år hälsade på mig men uttalade mitt namn fel. En annan kollega försöker då och då "ge" mig ett helt fel namn. Jag antar att det är för att underlätta för sig själv. Jag blir riktigt irriterad när det händer och som M.Ribbing skriver "Egentligen borde jag inte bry mig om dem, eftersom jag inte ens intresserar dem så mycket att de vet vad jag heter."

Så Peter LeMarc borde skämmas en aning angående texten "Jag vet vad hon heter, men jag kallar henne Tess". Släng dig i väggen Peter. Eller Petter? Petrus?

2 comments:

Blomqvist said...

Att medvetet kalla någon vid fel namn är ju ett gammalt beprövat trick för att förminska någon. Se bara på Dr Cox i Scrubs.

Alice said...

Viss gör han det för att förminska dem men han gör det med stil! Alla dessa tjejnamn som han ger JD är såååå roliga.
Cox anstränger sig att hitta på alla dessa fyndiga namn men vissa av mina kollegor ägnar inte en sekund åt att fundera på varför de uttalar mitt namn på helt annat sätt än jag själv och andra