Friday, December 15, 2006

Somnlösa nätter, kanelbullar & jobbet

Nu är det den tiden igen. Inget nytt. Alltid samma sak runt julen. Det är sent på natten men jag är uppe. Jag vill så mycket som möjligt njuta av julen i Sverige. Så jag sitter här, surfar, kollar lite på TV och myser vid julgranen. Det blir samma sak när jag kommer till mina föräldrar. Fast där är jag vaken länge för att njuta av att vara just där. Inte klokt. Mina "njutningar" resulterar i tröttheten. jag borde ha lite annorlunda perspektiv på det hela. Och det jobbar jag på.
Nästa vecka åker jag iväg för att hälsa på mina föräldrar och min syster. Tanken är att jag ska vara hemma på dagarna, läsa, fundera och förhoppningsvis komma fram till frågeställning eller någon intressant problematisering. Jag är mer kreativ där (av någon okänd anledning) så jag hoppas att det kommer bli lättare.
På kvällarna ska jag umgås med min familj, fixa ansiktsmasker med syster, baka svenska kanelbullar, gå på teater (det var hundra år sedan sist) och förbereda lite innan julafton...

Om jag ska vara ärlig så har jag svårt att koncentrera mig på jobbet just nu. Nu är det julen, familjen och min man som upptar nästan alla mina tankar så mjukvara med strategi får inte så stort utrymme. Skärpning!

1 comment:

Maria Abrahamsson said...

Hoppas att du haft en skön julledighet! Och att det gått bra med kreativiteten. Om du vill får du gärna maila mig på maria.abrahamsson@hotmail.com så kan vi utbyta fler erfarenheter om det här med doktorerande och forskande.

Må så gott och tack för alla uppmuntrande kommentarer på min blogg!

/Maria