Friday, November 10, 2006

När fredag inte betyder att man glömmer jobbet

Nu insåg jag vad jag har gett mig in på! Delvist. Mitt nya jobb betyder att jag inte kan bara "stänga av" jobbsaker eller lämna arbetsfrågor på arbetsplatsen. Det är samma sak som när man var en "vanlig" student: skolarbete var aldrig färdig. Det fanns alltid saker som skulle behöva göras, artiklar som skulle läsas, inlämningsuppgifter som måste skrivas... Jag kommer ihåg hur skönt det var på min arbetsplats som jag jobbade på innan högskolan...Jobbet var sådant som inte gick att ta med sig hem. Inte i samma utsträckning som nu. jag kunde gå och fundera på saker som hände under dagen men jag kunde inte utföra mina arbetsuppgifter hemma eftersom de var så starkt kopplade till just den specifika arbetsplatsen. Och nu? Det spelar inte roll VAR jag sitter. Hemtenta, artiklar, böcker... Allting kan tas med... Det är inte så att jag går TILL jobbet. Jag lever I jobbet. Jag är alltid MITT I jobbet. Det är tur att jag älskar mitt "jobb". Annars skulle man få spunk. Fast man kan få spunk även när man tycker om jobbet. Så jag skulle vilja hävda att när (inte "om") jag får spunk kommer jag älska det ändå.

No comments: