Thursday, May 29, 2008

Nattlig läsning av rapporter...


Hittar man en artikel om den akademiska världen så måste man kommentera lite. Av pliktkänsla och lite yrkesstolthet. DN diskuterar Högskoleverkets rapport där man bland annat säger att högskolelärare arbetar kvällar, helger och därmed jobbar ca 53 timmar.

Det kändes genast bättre att läsa detta eftersom jag trodde att det var jag som var extra långsam och ovan.

Artikeln tar även upp att studenter ägnar sig mer och mer åt självstudier, adjunkternas forskning är nästan obefintlig och manliga lärare forskar mer än kvinnliga.
Vad överraskande! (dryyyypande sarkasm). Jag skulle blivit lika förvånad om någon rapport skulle berätta att min garderob borde städas & att jag gör misstag vad gäller ordföljd i bisatser.

Tydligen anser Sveriges högskolelärare att deras arbete är "stimulerande, viktigt och kreativt" och jag nickar instämmande. Det är roligt att även minskade resurser, stor arbetsbörda, bristande motivation hos vissa studenter och tentarättning under söndagsfrukosten (låt bli marmeladmackor :-) )med familjen inte suger ut arbetsglädjen.

En annan sak som poängterades var att lärarna anser att de har frihet att lägga upp sitt arbete själva. Bilden ovan illustrerar denna frihet- min sommaroffice. Hur många kan skryta om liknande?













1 comment:

Blomqvist said...

Alltså, vad forskar och undervisar du om egentligen? Har verkligen försökt få en bild av detta och inbillat mig att det handlat om något inom ekonomi/management. Men "Software testing"?

En annan viktig fråga. Vad är skillnaden mellan gul och orange överstrykningspenna? ;-)

Själv övergav jag de olika färgerna för några år sedan då jag aldrig kunde bestämma mig för vad som skulle ha vilken färg.

För övrigt så har du en schysstare arbetshörna än mig :-(