Friday, April 11, 2008

Adjektiv & objektiv

Det är intressant hur vi värderar människor och saker beroende på våra arbetsuppgifter, roller och situationen.
Undervisar man så värdesätter man studenter som är smarta, "skarpa" och "har en god analysförmåga".
Står man i en kö på ICA så anser man att en bra kassörska är en snabb kassörska.
En riktig bastant undersköterska som tog blodprov på mig idag (inget Bamseplåster den här gången heller) högtidligt deklarerade att jag var "lättstucken". Tyvärr så lyckades jag att förstöra jag mitt goda anseende som patient genom att nästan svimma av.

På ett liknande sätt lyckades många av mina studenter förstöra sina betyg. Jag sitter vid köksbordet med en hög tentor och då och då skriker ut "Halleluja!" eller "Somebody shoot me, please!". Det övergår mitt förstånd hur vissa lyckas besvara tre frågor på ett utmärkt sätt så att jag blir glad, upprymd och sedan... flopp. Noll poäng. Zero points. 0
баллов. C'était une exposition terrible.

Vissa studenter skulle säga att en bra lärare är en objektiv lärare när det kommer till rättningen så jag försöker att se till att mitt glada humör efter en "Ben & Jerry" glass inte resulterar i allt för höga poäng.
Stackars de vars tentor jag rättade innan frukosten...

3 comments:

Anonymous said...

Hej!
Vill bara säga att du har en jättebra blogg! Är själv doktorand sen 2,5 år tilbaka och känner SÅ igen mig i mycket av det du skriver! Är också sambo med en programmerare och tycker om att springa, så vi har en del gemensamt :) Keep ut the good work!!
/C

Alice said...

Hej C,

Tack så mycket! Roligt att du kan relatera till det jag skriver. Ibland tror jag att ingen läser det jag skriver så det är extra roligt att du berättar att du följer min resa genom "kaninhålan".

Blomqvist said...

Lugn, Alice, lugn. Vi är fler som följer din resa. :-) Som ex-doktorand (dock sambo med en biomedicinare och så föredrar att cykla) känner jag definitivt igen mig. Doktorandtiden är verkligen en process som alla måste gå igenom, oavsett vilken liten del inom vetenskapen man pysslar med.